Ainahan sitä on tullut haaveiltua vähän isommasta veneestä, mutta kun ei vain ole varaa sijoittaa tuhansia euroja sellaiseen, niin ostin sitten projektin. Viime perjantaina soittelin Hämeenlinnaan kuljetusvaurioita saaneesta veneestä ja päätin hakea sen pois, jos vain ei ihan mätä tapaus ole. Kuvissa oli veneen rekisteritunnus, joten kävin maistraatissa tekemässä salapoliisi työtä ja sain rekisteriin merkityn omistajien tiedot. Kävin vielä työmaalla etsimässä vähän puhelin numeroita ja osoitteita, että ei tarvitse hirvesti ajo-ohjeita soitella.

Kotona piti vielä pudottaa nykyinen vene trailerin päältä ja alle vain iso kasa autonrenkaita ja perästä puuhun kiinni ja vedin autolla trailerin alta pois. Soitin vielä myyjälle ja varmistin, että kauppoja ollaan tekemässä, ettei tarvitse turhaan ajella. Varmistin myös paperi puolta valmiiksi ja myyjä aikoi oikeiden omistajien allekirjoitukset hoitaa kuntoon. Ja ei muuta kuin matkaan. Päätin ajaa Forssan kautta, mutta se oli kyllä jälleen virhe. Jos et osaa pikkuteitä pitkin kaupunkia kiertää, niin aikaa haaskautuu liikennevaloissa istuskeluun turhankin kanssa. Saati jos et ole koskaan läpi ajanut, niin arvailuksi menee kaistat ja suunnat.

Perillä olin puoli kuuden jälkeen ja myyjäkin ilmaantui paikalle parin minuutin päästä. Olin jo kerennyt venettä kopistelemaan ja kun pohja näytti muutenkin terveeltä, niin ei muuta kuin peruuttelemaan traileria alle. Paperit oli onneksi kunnossa, niin omiin nimiin rekisteröinnissä ei tule olemaan ongelmia. Köytettiin vene kiinni ja pudotin myyjän kotiinsa matkan varteen. Melkein heti sain pysähtyä ottamaan tuulessa lepattavan pressun pois veneen päältä. Tarkistin vielä kaikki liinat, ettei mitään pääse tippumaan ja jatkoin matkaa. Tietenkin ripsi vähän vettä ja oli pimeää, joten ei juuri tarvinnut trailerin kanssa kaahailla. Paluu matkalla ajoin Forssan ohi Turkuun päin ja Somerolle suuntasin hieman mutkaisempaa reittiä, mutta eipä ollut ruuhkaa. Mitä nyt yksi rekka tuli perässä ja tuntui, että ajaa yli, joten vauhtia sai pitää.

Illalla ei enään ehtinyt hirvästi ostosta tutkiskella ja eipä tuota pimesää olisi mitään nähnytkään. Aamulla irroittelin liinat ja heittelin enimpiä rojuja veneestä kartanolle. Aika kärsineeltä vaikuttaa, joten ei muuta kuin purkuhommiin.

Ehyestä kyljestä sas käsityksen mallista. Aihion merkistä ei ole tietoa, mut pitää kysellä. Pituus siis 5m ja leveyttä 2m, joten 40cm pidempi ja leveämpi kuin nykyinen. Varsinkin leveys tuo lisää tilaa ruhtinaallisesti!

Kansirakenteethan on totaalisen rikki, mutta silläpä nyt ei merkitystä, kun olisivat lähteneet kuitenkin. Tarkoitus olisi tehdä ensin avovene, mutta pitäen mielessä, että katteenkin saa tehtyä ja kiinnitettyä jälkeenpäin.

Kokonaisuutta ajatellen pahin vaurio on oikeassa kyljessä, mutta korjattavissa. Itse asiassa olen jo irtoinaiset kuidut rälläköinyt pois ja nyt ei enään pääse kosteus niin helposti imeytymään avonaiseen saumaan.

No rälläkkää on tullut hieman käytettyä jo muuallakin ja aloitin poistamalaa kansirakenteet.
Tuon osan säästin jatkoa ajatellen, niin siitä saa vähän muotoa keulalle.

Kansirakenttet purettu melkein kokonaan. Perään jätin vielä moottorikaivon verran tavaraa ja kattoo ny tartteeko edes poistaa. 


Ajattelin tuonne lattiankin alle kurkata, kun tuntui vähän joustavan. Syykin selvisi ja tennari meni välittömästi läpi.

Lattiaa avatessa paljastui aivan luokattomat jäykisteet.
Vanerikin oli ihan mätää kauttaaltaan. Puretaan sitten kunnolla, kun on aloitettu!

Pohjastakin on nyt purettu kaikki, vaikka vielä tarvinnee nurkkia hieman tarkemmin ottaa.
Mut nyt ei jaksa, ei viitsi, vaan vene nurin kuivumaan ja odottelemaan parempia ilmoja.

Perälauta on tehty lyhytrikiselle koneelle ja melko syvällä mahtaa kone istua, kun vene ei ole liu'ussa.
Saakin olla toistaiseksi näin, niin ennen uuden sisustan rakentamista voin vanhalla koneella testailla painopisteet kohdilleen.
Sitten kun vanha vene ja kone on myyty, niin uuden koneen mukaan korotusta tarvittava määrä.
Perälauta on sentään kuiva ja ehyt, niin sitä ei tarvitse kokonaan vaihtaa. Mut eipä ollut tyhjennysreikääkään...
Moottorikaivo on ihmeellisen kapea, mut sepä nyt ei iso ongelma ole. Voisihan tuon leventää vaikka kahdelle koneelle sopivaksi!?

Pohja sentään vaikuttaa terveeltä ja kovalta, joten ruttoa siinä ei näy, vaikka märkä olikin.

Mieli tekisi rojektia jatkaa, mut pitää koittaa malttaa odottaa kevääseen ja suunnitella kunnolla.
Pitää vaikka metsästää materiaaleja valmiiksi ja katsella muista veneistä vinkkejä sisustan rakentamiseen.
Vähän mutkallahan ne oli, mut tarkemmin katseltuna pienellä vaivalla käytettävissä.
Kevättä odotellessa...